2000-2009
A McKinsey szerint az első korszak 2000 és 2009 közé esik.
Ebben az időszakban a fogyasztói demográfiai változások hatással voltak a csomagolási igényekre, az alapanyagokra és a formátumokra, és olyan trendeket eredményeztek, mint a snacking és a kényelmi csomagolások.
Ebben a korszakban az alacsonyabb költségekre és a kisebb csomagolásokra helyeződött a hangsúly. Ez azt jelenti, hogy a csomagolás súlya könnyebb volt, mivel kevesebb anyagot használtak fel hozzá.
Valószínűleg a fogyasztói kényelem iráni igény eredményezte azt is, hogy a költséges csomagolóanyagok, mint az üveg és a fém, háttérbe szorultak.
A korszak végén volt a pénzügyi válság is, ami negatívan hatott a csomagolási fogyasztásra, így az ipari és luxuscikkek csomagolásánál a vállalatoknak újra kellett gondolniuk a költségeket.
2010-2020
A következő korszak 2010 és 2020 közé tehető. Ebben a korszakban Kína a legnagyobb csomagolási piaccá vált, megelőzte Észak-Amerikát is.
Ebben a korszakban még nagyobb hangsúlyt kapott a kényelem, így egyre több ilyen típusú csomagolást fejlesztettek.
Megjelenik a fenntarthatóság kérdése is, egyre többen próbálnak újrahasznosított anyagokat használni.
2020-napjainkig
A harmadik korszak egybeesik a COVID-19 megjelenésével, amely hatalmas változásokat hozott a csomagolóiparban.
A fogyasztók a bezárások miatt kénytelen voltak az online vásárlás felé fordulni, így a tudatosság egyre nagyobb szerepet kapott. Ez a korszak a fenntarthatóság és a digitális átalakulás kora, amely még mindig tart.
Jól látható, hogy az e-kereskedelem továbbra is megmaradt, így a csomagolással is ehhez alkalmazkodnak.
Mi várható a jövőben?
Ami biztos, hogy a fogyasztók egyre többet követelnek a vállalatoktól a fenntarthatósággal kapcsolatosan, és hajlandóak többet fizetni azért, hogy megfelelő minőségű csomagolást kapjanak.
Így ez a „trend” még biztosan sokáig velünk marad és újabb fejlesztések látnak napvilágot.
Vállalatként, milyen csomagolásban érdemes most gondolkozni?
Fenntartható csomagolás
Ahogy fent is említettük, a fenntartható csomagolások létrehozása egyre fontosabbá válik, így a környezettudatos fogyasztók értékelik azokat a márkákat, amelyek osztják a körforgásos gazdaság megteremtésével kapcsolatos nézeteket.
Érdemes lehet hullámkarton dobozt használni, hiszen különböző méreteinek köszönhetően, minden tárgy csomagolásához megfelelő lehet.
Az egyszerű, néha több
Az évek múlásával jól látszódik, hogy a csomagolások egyszerűbbé váltak. Ahelyett, hogy merész színeket használnának, a márkák inkább a termék színére hagyatkoznak.
Újrazárható csomagolás
Az újrazárható csomagolás szintén nagyon népszerű, a márkák jellemzően élelmiszerek és más frissességre épülő termékek esetében használják.
Ennek köszönhetően nincs szükség arra, hogy a megmaradt termékeket fóliába vagy más kevésbé környezetvédő anyagokba csomagolják.
Egyes márkák újrazárható füleket használnak, amelyeket vissza lehet húzni, hogy újra a helyére kerüljön.
Ez a fajta csomagolás jól használható élelmiszerek esetében, amelyeket hűtőszekrényben vagy szekrényben tárolunk.
Kommunikáció a fogyasztókkal
Szintén fontos szempont a kommunikáció. Napjainkban a fogyasztási cikkek csomagolása olyan funkciókat tartalmaz, amelyek közvetlenül érintkeznek a fogyasztókkal. Ez a fajta kommunikáció számos formában jelenik meg, és értékes visszajelzést ad a márkáknak a termékeikről és szolgáltatásaikról.
A kommunikáció egyik módja lehet például a QR-kód. Ezeket a kódokat a csomagolások külső oldalán helyezik el, és okostelefonnal beolvashatók. A fogyasztók ezután olyan weboldalakra juthatnak, ahol kuponokat igényelhetnek, kérdésekre válaszolhatnak, vagy további információkat láthatnak a termékekről és a márkákról.
A mai csomagolás tehát úgy népszerűsíti a termékeket, hogy közben érzelmeket ébreszt a fogyasztókban.
Tarts lépést Te is a feltörekvő csomagolástervezési trendekkel és maradj élvonalban!
Egyedi tervezésű dobozt terveztetnél? Keress minket bátran!